Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot - poznaj swoje prawa pasażera! - BelSole

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – poznaj swoje prawa pasażera!

Rynek lotniczy z każdym rokiem coraz bardziej się rozwija. Atrakcyjne ceny biletów, a także spora dostępność połączeń sprawia, że chętnie zwiedzamy świat na pokładzie samolotów. Jednym z największych wyzwań, które stoją przed liniami lotniczymi jest realizowanie lotów na czas. Nierzadko jednak zdarzają się sytuacje, w których połączenie zostaje odwołane lub też lot ulega opóźnieniu. Warto więc znać swoje prawa w takiej sytuacji i wiedzieć jak jako pasażerowie możemy je egzekwować.


Podstawa prawna ubiegania się o odszkodowanie

Podstawą prawną ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot lub odwołanie połączenia jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ustanawia ono zasady, w których pasażerom należy się rekompensata za zakłócenie lotu. Warunki, które muszą zostać spełnione są następujące:

 

  • lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny – przy czym za czas opóźnienia uznajemy moment dotarcia do miejsca docelowego), ponieważ samolot może nadrobić opóźnienie w trakcie lotu,
  • odwołany, a decyzję o odwołaniu lotu linie lotnicze przekazały pasażerom na krócej niż 14 dni przed planowanym wylotem,
  • pasażerom odmówiono wejścia na pokład maszyny z powodu overbookingu. 

Co istotne, aby móc zgłosić roszczenie, konieczne jest, aby wina za zakłócenie lotu leżała po stronie przewoźnika lotniczego. Jeżeli bowiem lot został opóźniony lub odwołany z powodu tzw. „okoliczności nadzwyczajnych”, dochodzenie odszkodowania jest niemożliwe.

Jakie odszkodowanie za lot mogę uzyskać?

Kwota odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot jest uzależniona od odległości dzielącej port wylotu i port przylotu. I tak, w zależności od dystansu, na którym planowo miał odbyć się Twój rejs, możesz uzyskać:

  • 250 euro na pasażera – dla lotów o długości do 1500 km,
  • 400 euro na pasażera – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko docelowe znajdują się w obrębie Unii Europejskiej),
  • 600 euro na pasażera – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.

 od 250 do nawet 600 euro.

 

Jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot?

Wniosek o odszkodowanie za lot możesz zgłosić samodzielnie bezpośrednio do przewoźnika lotniczego. Warto jednak wiedzieć, że linie lotnicze bardzo często odmawiają wypłaty odszkodowania na rzecz klientów indywidualnych. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy firm, których przedmiotem działalności jest egzekwowanie praw pasażerów lotniczych.


Odszkodowanie za lot z pomocą AirCashBack

Jednym z wiodących podmiotów na rynku jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat skutecznie walczy o prawa pasażerów. 

Powierzając dochodzenia należnego Ci odszkodowania w ręce AirCashBack  oszczędzasz czas i pieniądze. Aby domagać się rekompensaty finansowej od linii lotniczych, wystarczy, że wypełnisz formularz zgłoszenia szkody dostępny na stronie internetowej, a AirCashBack zajmie się resztą.

Co ważne, AirCashBack działa zgodnie z zasadą „no win – no fee”. Oznacza to, że jeśli nie uda im się wygrać Twojej sprawy, nic na tym nie tracisz.

AUTOR BLOGA
Miło mi Was poznać! Jestem Stefano i jestem autorem tego bloga i postów na nim (w większości). W wielu wymienionych na tej stronie miejscach byłem i chcę podzielić się swoją wiedzą. Blog ten powstał i piszę go dlatego by pomóc wielu osobom z praktycznym wymiarem podróży. Znajdziecie tutaj wszelkie informacje na temat atrakcji danego miejsca, pogody czy cen. Wszystko dla podróżników :) W razie pytań zapraszam na kontakt@belsole.pl!

Dodaj komentarz